Myšlenkové mapy
„Myšlenkové mapy jsou metajazykem lidstva.”
Tony Buzan
Stává se ti někdy, že zapomínáš na úkoly, povinnosti nebo i na schůzky s kamarády? Nebo že nevíš, kam dřív skočit? Nemůžeš častokrát něco najít? Pokud na všechny otázky odpovídáš ano, nezoufej, protože ti poradíme! V tomto modulu se dozvíš, jak si díky myšlenkovým mapám zorganizovat nejen věci do školy, ale třeba i své myšlenky a nápady.

Co jsou to myšlenkové mapy?
Myšlenkovém mapy jsou skvělou metodou, jak si zapisovat a organizovat své myšlenky, úkoly, informace. Jedná se o grafické uspořádání nejrůznějších nápadů včetně vztahů a souvislostí, které jsou s nimi spojeny. Podporují paměť, kreativitu, učení a soustředěnost.
Za průkopníka této techniky se považuje Tony Buzan. Můžeme ho sledovat i na Twitteru nebo na jeho webu. Zajímavá je také jeho přednáška na TEDx Talk. Buzan se zde zamýšlí nad tím, že univerzálním jazykem lidstva není angličtina, španělština nebo třeba čínština. Je to právě lidská představivost a myšlení v asociacích, protože takto „mluvíme“ všichni. Pokud bychom si chtěli s Buzanem vytvořit myšlenkovou mapu, můžeme mrknout na jeho tutoriál.
Na co všechno se dají využít?
- psaní nebo organizování nápadů, úkolů, povinností, informací
- plánování projektů, řízení lidí
- plánování dovolené, rodinných oslav, rodinného rozpočtu
- učení (např. vypisování si poznámek z knih)
VÝHODY |
NEVÝHODY |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jaké jsou zásady a tipy pro tvorbu myšlenkových map?
-
Na začátku je vhodné si zvolit nástroj, ve kterém chceme mapu zpracovávat. Na pomoc si můžeme vzít tužku a papír a nebo využít nejrůznější online nástroje jako jsou Mindmeister, Coggle nebo Xmind.
-
Dále je třeba popřemýšlet, jakého tématu se bude mapa týkat – seminární práce, oblíbená kniha, oslava narozenin apod.
-
Zvolené téma je tedy jádrem mapy, a proto ho napíšeme do středu papíru (ten položíme na šířku, abychom nechali dostatečný prostor dalším myšlenkám). V online nástrojích je hlavní téma mapy nastaveno automaticky uprostřed.
-
Z jádra postupujeme v mapě hlouběji a vytváříme hlavní a vedlejší větve. Například pokud máme téma úkoly, mohou být hlavní větvě pojmenovány podle jednotlivých předmětů (český jazyk, matematika, fyzika) a vedlejší větve by se pak zaměřovaly na dílčí úkoly v rámci předmětu (český jazyk: přečíst si knihu Babička, napsat referát na téma Božena Němcová, naučit se na pondělní test).
-
Postupujeme vždy od obecného ke konkrétnímu.
-
Používáme hesla a kratší výrazy – ne celé věty.
-
V mapě můžeme hledat a vyznačovat souvislosti, propojovat pojmy šipkami nebo si je různě kroužkovat.
-
Nebojme se použít barvy, symboly a obrázky.
-
Inspirujme se od ostatních.
-
Nemažme své myšlenky. Mohou se později k něčemu hodit.
Úkol
Zkuste si vytvořit jednoduchou myšlenkovou mapu ohledně vaší oblíbené knihy. Snažte si vymyslet alespoň 3 hlavní větve a postupujte minimálně do hloubky 3. Postupujte podle výše uvedených zásad. Můžete vyzkoušet libovolný online nástroj nebo si mapu nakreslit na papír. Je to jen na vás.