Návrh výzkumného projektu
Není radno pouštět se na velké cesty bez plánu. A výzkum rozhodně malá cesta nebývá. Ve chvíli kdy máme předběžný výzkumný problém se můžeme dát do rozpracovávání návrhu výzkumného projektu. Ten nám pomáhá strukturovat a zpřesňovat problém a specifikovat cíle práce. Než návrh odevzdáte, nejspíš jej mnohokrát předěláte, než bude dost konkrétní a nosný. To je v pořádku, je to proces! Kde se vlastně s návrhy můžete setkat?
Projekty studentských prací
Plán si můžete udělat pro svůj výzkum, budete je potřebovat pro vedoucího bakalářské, diplomové a případně disertační práce.
Projekty pro výzkumy v zaměstnání
Pokud vás napadne, jaký výzkum by se měl uskutečnit v rámci vaší práce, pravděpodobně budete potřebovat podporu nadřízeného. I toho můžete přesvědčit dobrým projektem.
Projekty pro získání grantové podpory
Umět vytvořit výzkumný plán je také zásadní, pokud chcete získat pro svůj výzkum grant. Existují možnosti, jak vaše zajímavé myšlenky a nápady uvést do života, a to klidně již během studia. Masarykova univerzita nabízí například grant z Fondu rozvoje Masarykovy univerzity. To znamená, že vás napadá, jak univerzitu zlepšit vzhledem k jejím strategickým cílům, vytvoříte řešení, které například evaluujete. Na to celé dostanete příspěvek, který může zajistit, že místo obsluhování v kavárně se již můžete naplno věnovat oboru.
Další zajímavou možností jsou granty Technologické agentury České republiky, která podporuje aplikovaný výzkum. Grant můžete získat na velmi zajímavé téma a to i bez titulů před jménem, za jménem – je třeba prokázat, že víte co děláte (projekt) a že máte patřičné kompetence.
Projekt výzkumu
Teď už ale k samotnému projektu. Jak ho napsat? Následující strukturu nabízí autoři Saunders, Lewis a Tornhill.
Název
Název výzkumu by měl být zajímavý, není to však novinový titulek. Název by měl vystihovat výzkumnou otázku.
Kontext výzkumu
- Výzkumný problém – popis toho, co budu v projektu dělat, co chci řešit.
- Opodstatnění výzkumu
- vztah k výzkumníkovi - Proč to budu dělat? (zvědavost, kariéra, řešení problému)
- hodnota výsledků - Jaká je hodnota práce? K čemu to je dobré?
- vztah k proběhlým výzkumům = přehled klíčové literatury. Do jaké debaty se zapojuji? Jaké jsou teorie? Jaké jsou výzkumy, výsledky?
Výzkumné otázky, záměr a cíle
Metody
- design
- účastníci
- techniky
- procedury
- etika výzkumu
Časový harmonogram
- kdy proběhnou jednotlivé fáze výzkumu?
- Bude výzkum průřezový (cross-sectional) či dlouhodobý (longitudinal)?
Zdroje
- finance – bude potřeba zaplatit práci lidí? Bude potřeba něco nakoupit? Bude potřeba honorovat respondenty?
- přístup k datům – mám přístup k tomu, co chci zkoumat? Jak ho zajistím?
- Vybavení – mám potřebné nástroje pro sběr a analýzu dat?
Seznam literatury
- Seznam klíčové literatury (uvedené v kontextu výzkumu či v projektu obecně)
Zdroje:
- Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research methods for business students. Pearson education.