Formuláře v Umbracu. Co všechno umí a k čemu je lze použít?
Potřebujete na web umístit dotazník či kontaktní formulář? Nebo plánujete akci, na kterou je potřeba vyplnit údaje pro registraci? Nejen k tomu vám mohou posloužit formuláře v Umbracu.
Kvalitní autentické fotky z prostředí univerzity budou působit na webu jistě lépe, než fotky z fotobank, u kterých je mnohdy na první pohled poznat, že se jedná o zakoupené či stažené fotografie. Díky vlastním relevantním fotkám si uživatelé navíc budou moct udělat lepší představu o vašem pracovišti, projektu, konferenci, poskytovaných službách apod. Někdy může být fotobanka nejrychlejší volbou a nemusí to být nutně špatně, vždy ale zvažte, zda by nebylo lepší dohledat či nafotit fotky z reálného prostředí.
Nevíte, kde je možné získat fotky na web z prostředí univerzity? Podívejte se na náš článek Kde získat kvalitní fotky pro web.
Fotografie jsou stejně jako jiná autorská díla chráněny autorským zákonem. Nepoužívejte tedy na webu fotky, na jejichž použití nemáte oprávnění či souhlas autora. Pokud je daná fotka např. pod licencí Creative Commons, uveďte u ní v popisku autora, typ licence a odkaz na danou licenci.
Problém může být i s některými free fotobankami, kde se může stát, že sem někdo nahraje fotky, jejichž autorem ale není. Tipy na ověřené fotobanky najdete v našem článku Kde získat kvalitní fotky pro web.
Obrázky nahrávejte do Umbraca v co nejlepší kvalitě / rozlišení. Umbraco si obrázek podle použití přizpůsobí, takže se nemusíte bát, že pak bude obrázek příliš veliký a stránka se bude načítat pomalu. Obrázek po vložení na web vždy zkontrolujte a ověřte, že není rozmazaný.
Tip! Použili jste obrázek v rámci komponenty hero box či hero header? Abyste docílili ideálního "zazoomování" obrázku a aby nebyl rozmazaný, nechte si v nastavení prvku automaticky přepočítat výšku obrázku. Pokud časem změníte obsah hero boxu nebo hero headeru a změní se tak jeho výška, nechte výšku obrázku opět znovu přepočítat.
Weby v Umbracu jsou responzivní. Když to vztáhneme na fotky, znamená to, že ve většině případů, kdy použijete fotky na webu, se tyto fotky zobrazí jinak na vašem monitoru v kanceláři, jinak na menším notebooku, na tabletu či na mobilu. Nespoléhejte tedy na to, že pokud vypadá obrázek dobře na vašem monitoru, bude to tak i na jiných zařízeních. V náhledu v Umbracu si tedy vždy zkontrolujte zobrazení obrázku i na tabletu a na mobilu.
Jsou fotky relevantní a mají na webu svůj smysl či význam pro návštěvníka? Fotografie web sice oživí, pokud ale nejsou relevantní a na web vložíte např. slider nesouvisejícího mixu fotek a obrázků, byť nějak spjatých s tématem webu, uživateli webu toho příliš neřeknou a k lepšímu zážitku z webu také patrně nepřispějí.
Je nutné mít na webu fotogalerii o desítkách podobných fotek z jedné akce či k jednomu tématu? Bude si je opravdu někdo prohlížet? Menší množství kvalitních a reprezentativních fotek bude možná lepší volbou.
Některé prvky jako např. hero box nebo hero header umožňují použít obrázek na pozadí textu. V tomto případě je ale potřeba obrázky pečlivě vybírat a zvolit fotky či grafiku jednoduchou a dostatečně kontrastní k textu, aby byl text dobře čitelný. V tomto případě obzvlášť platí, že je potřeba zkontrolovat, jestli je text na obrázku čitelný i na jiných zařízeních včetně mobilu.
Fotky můžete prezentovat na webu různým způsobem za různým účelem prostřednictvím různých komponent.
Obrázky jsou (či mohou být) součástí několika dalších komponent, jako např. slideshow, kategorie, grafický modul, vizitka, časová osa nebo citát.
Pokud vkládáte na web loga ve formě obrázků, dejte pozor na to, aby měla průhledné pozadí, jinak se vám kolem obrázku zobrazí bílý čtverec.
Tip! Problém s bílým pozadím u log můžete obejít také tím, že celému řádku či sloupci, kde jsou loga vložená, nastavíte bílé pozadí.
Nezamlouvá se vám vaše roky stará "ISová" fotka, která se automaticky zobrazuje ve vizitce? Nechte se přefotit, ať máte vaši fotku aktuální, nebo si do vizitky nahrajte jakoukoli vlastní fotku.
Bude návštěvníkům webu jasné, co je na fotce? Zvažte, jestli by nebylo vhodné opatřit fotky popisky. Popisky můžete zobrazit přímo u náhledových fotek ve fotogalerii, nebo až po zvětšení
Potřebujete na web umístit dotazník či kontaktní formulář? Nebo plánujete akci, na kterou je potřeba vyplnit údaje pro registraci? Nejen k tomu vám mohou posloužit formuláře v Umbracu.
Byli jste zvyklí využívat Google Analytics? Nastala doba, kdy bude potřeba se s tímto analytickým nástrojem postupně rozloučit. Jako alternativu pro monitorování statistik návštěvnosti zavádíme službu Matomo.