Formuláře v Umbracu. Co všechno umí a k čemu je lze použít?
Potřebujete na web umístit dotazník či kontaktní formulář? Nebo plánujete akci, na kterou je potřeba vyplnit údaje pro registraci? Nejen k tomu vám mohou posloužit formuláře v Umbracu.
Google Analytics je nepsaný standard pro monitorování návštěvnosti webů. Vše ale nasvědčuje tomu, že se blíží doba, kdy se budeme muset naučit fungovat i bez této služby.
Hlavní problém Google Analytics spočívá v tom, že při používání této služby se ukládají a přenášejí osobní údaje návštěvníků. Ne přímo jména a další vysloveně citlivá data, ale IP adresy a cookie soubory, pomocí kterých Google může nejen měřit návštěvnost webu, ale návštěvníka si profilovat i pro potřeby svoje či amerických tajných služeb ;).
Navíc tím, že je Google americká firma a jeho servery nejsou nutně jen v Evropě, nemusí jeho politika zpracování osobních údajů odpovídat GDPR (a pravděpodobně skutečně neodpovídá, viz příklady z Francie, Rakouska či Itálie).
Prvním krokem byla implementace celouniverzitní služby pro správu souhlasu s cookies v lednu 2022. Tím jsme však potenciální problém vyřešili pouze částečně – po souhlasu se data stejně posílají a pořád to nemusí odpovídat GDPR. Navíc tím přicházíme o 40 % dat, protože přibližně tolik návštěvníků lištu neodsouhlasí.
Jedna z možných cest by mohlo být server-side měření a návrh vlastní metodiky pro rozlišení jednotlivých návštěvníků od sebe (ideálně bez cookies), ale je zde ještě jeden problém – Google k 31. 6. 2023 ukončí provoz služby ve verzi Universal Analytics, kterou v Umbracu používáme na desítkách webů. Všechny weby tedy musejí do té doby přejít na verzi Analytics 4, která se navíc od předchozí verze značně liší.
Google Analytics asi v Česku ani v EU nikdo v nejbližší době plošně nezakáže, ale z uvedených faktů vyplývá, že by nemuselo být úplně rozumné ho používat, pokud to není vysloveně nutné: např. kvůli snazšímu sledování reklamních kampaní či spolupráci s agenturou, která je na něj zvyklá.
Pro všechny weby v Umbracu jsme tedy připravili automatický přechod do lokální instance služby Matomo, která běží na serveru MU a GDPR ze své podstaty neporušuje. Ve výchozím nastavení budeme přes Matomo sledovat návštěvníky bez použití cookies – nebude tedy nutný souhlas v cookies dialogu a díky tomu ani nepřijdeme o 40 % dat.
Pro samotné Matomo je k dispozici několik úvodních videí a rozsáhlá dokumentace. V tomto příspěvku se však primárně budeme věnovat možnostem jeho propojení s Umbracem. Matomo má otevřené a bezplatné API, je tedy možné spoustu dat zobrazovat přímo v redakčním systému bez nutnosti přecházet jinam.
Aktuálně máme připravený souhrnný pohled na návštěvnost celého webu v rámci správy webu:
Z tohoto přehledu je možné se pomocí odkazu "Otevřít v Matomo" prokliknout přímo do rozhraní Matoma bez nutnosti se do něj separátně přihlašovat. Zároveň je to však v této chvíli také jediný způsob, jak se tam dostat – samostatné přihlášení do Matoma plošně nasazovat nechceme, protože by to přinášelo komplikace se správou přístupů.
V budoucnu bychom chtěli podobná data zobrazit i pro každou stránku webu.
Ve službě Matomo se budou automaticky zakládat účty pro nově spouštěné weby a postupně sem přesuneme i všechny aktivní weby v Umbracu, které používají končící službu Universal Analytics. Jako bonus získají měření i weby, které žádné dosud neměly. O provedeném přesunu budeme ještě informovat, proběhne do května 2023.
Potřebujete na web umístit dotazník či kontaktní formulář? Nebo plánujete akci, na kterou je potřeba vyplnit údaje pro registraci? Nejen k tomu vám mohou posloužit formuláře v Umbracu.
Na co si dát pozor při používání obrázků na webech? Vyhněte se těmto nejčastějším chybám.