Desatero pro použití obrázků a fotek na webech MU
Na co si dát pozor při používání obrázků na webech? Vyhněte se těmto nejčastějším chybám.
Google Analytics je nepsaný standard pro monitorování návštěvnosti webů. Vše ale nasvědčuje tomu, že se blíží doba, kdy se budeme muset naučit fungovat i bez této služby.
Hlavní problém Google Analytics spočívá v tom, že při používání této služby se ukládají a přenášejí osobní údaje návštěvníků. Ne přímo jména a další vysloveně citlivá data, ale IP adresy a cookie soubory, pomocí kterých Google může nejen měřit návštěvnost webu, ale návštěvníka si profilovat i pro potřeby svoje či amerických tajných služeb ;).
Navíc tím, že je Google americká firma a jeho servery nejsou nutně jen v Evropě, nemusí jeho politika zpracování osobních údajů odpovídat GDPR (a pravděpodobně skutečně neodpovídá, viz příklady z Francie, Rakouska či Itálie).
Prvním krokem byla implementace celouniverzitní služby pro správu souhlasu s cookies v lednu 2022. Tím jsme však potenciální problém vyřešili pouze částečně – po souhlasu se data stejně posílají a pořád to nemusí odpovídat GDPR. Navíc tím přicházíme o 40 % dat, protože přibližně tolik návštěvníků lištu neodsouhlasí.
Jedna z možných cest by mohlo být server-side měření a návrh vlastní metodiky pro rozlišení jednotlivých návštěvníků od sebe (ideálně bez cookies), ale je zde ještě jeden problém – Google k 31. 6. 2023 ukončí provoz služby ve verzi Universal Analytics, kterou v Umbracu používáme na desítkách webů. Všechny weby tedy musejí do té doby přejít na verzi Analytics 4, která se navíc od předchozí verze značně liší.
Google Analytics asi v Česku ani v EU nikdo v nejbližší době plošně nezakáže, ale z uvedených faktů vyplývá, že by nemuselo být úplně rozumné ho používat, pokud to není vysloveně nutné: např. kvůli snazšímu sledování reklamních kampaní či spolupráci s agenturou, která je na něj zvyklá.
Pro všechny weby v Umbracu jsme tedy připravili automatický přechod do lokální instance služby Matomo, která běží na serveru MU a GDPR ze své podstaty neporušuje. Ve výchozím nastavení budeme přes Matomo sledovat návštěvníky bez použití cookies – nebude tedy nutný souhlas v cookies dialogu a díky tomu ani nepřijdeme o 40 % dat.
Pro samotné Matomo je k dispozici několik úvodních videí a rozsáhlá dokumentace. V tomto příspěvku se však primárně budeme věnovat možnostem jeho propojení s Umbracem. Matomo má otevřené a bezplatné API, je tedy možné spoustu dat zobrazovat přímo v redakčním systému bez nutnosti přecházet jinam.
Aktuálně máme připravený souhrnný pohled na návštěvnost celého webu v rámci správy webu:
Z tohoto přehledu je možné se pomocí odkazu "Otevřít v Matomo" prokliknout přímo do rozhraní Matoma bez nutnosti se do něj separátně přihlašovat. Zároveň je to však v této chvíli také jediný způsob, jak se tam dostat – samostatné přihlášení do Matoma plošně nasazovat nechceme, protože by to přinášelo komplikace se správou přístupů.
V budoucnu bychom chtěli podobná data zobrazit i pro každou stránku webu.
Ve službě Matomo se budou automaticky zakládat účty pro nově spouštěné weby a postupně sem přesuneme i všechny aktivní weby v Umbracu, které používají končící službu Universal Analytics. Jako bonus získají měření i weby, které žádné dosud neměly. O provedeném přesunu budeme ještě informovat, proběhne do dubna 2023.